Kova su alkiu: 3 tipai ir kaip juos numalšinti

Kova su alkiu: 3 tipai ir kaip juos numalšinti

Jautiesi alkana? Pilvas urzgia, truputuką netgi maudžia, apima silpnumas ir trūksta energijos. Kūnas primena, kad laikas pavalgyti. Fiziologiškai alkis – labai svarbus apsauginis mechanizmas, kurį sukelia hormonai, pasiųsdami dvigubą signalą: vieną į virškinimo traktą, kad ruoštųsi, kitą į smegenis – kad nestigtum motyvacijos ieškoti maisto. Kartais alkio jausmas gali būti labai nemalonus ir netgi signalizuoti apie tai, kad turi būti gydomas.

Taigi, kaip dažnai jautiesi alkana? Dauguma dietologų pataria valgyti kas 3 valandas, psichika valgymo metą tapatina su vaikystės prisiminimais – tam tikru paros metu, emocijom ir ritualais. Fiziologinis potraukis užkąsti yra paskatintas „alkio“ hormono grelino ir „sotumo“ hormono – leptino. Šią paprastą ciklą komplikuoja patys maisto produktai. Raktas į svorio metimą ir palaikymą yra tame, kad privalome grįžti prie režimo, kuomet valgome tada, kad to tikrai reikia, o ne tada, kada norą sukelia įvairūs dirgikliai. Skamba paprastai? Tuomet paklausk savęs, kas trukdo numesti svorio?

Skanumynai? Tai – organizmo atsakas į cukraus kraujyje disbalansą. Cukraus lygis susinormalizuoja tuomet, kai išgirstame organizmo signalus teisingai (pavalgome arba ne) ir po kurio laiko alkio jausmo nebejaučiame.

Potraukis? Maistas, kurį laikome „blogu“ yra dažnai tapatinamas su tam tikru dienos metu ar įvykiu. Dažniausiai taip save „apdovanojame“. O kas jeigu atimtum tokią galią iš maisto ir imtum valgyti tik tada, kai esi alkana, ir nustosi – kai jausiesi soti? Vadovaujantis tokia perspektyva, netgi gabalėlis gimtadieninio torto gali būti laikomas tavo sveikos gyvensenos dalimi.

Emocinis valgymas? Mes dažnai siekiame maisto lėkštės kai jaučia stresą ar liūdesį. Kodėl gi neradus naujo būdo kovoti su šiomis emocijomis? Tegu maistas ir vėl tampa maistu, o ne išeitimi iš problemų.

Hormonai? Jeigu hormonų pusiausvyra sutrinka – norime valgyti. Yra ir kitų būdų atstatyti hormonų pusiausvyrą organizme.

Jei nors vieną iš šių priežasčių gali pritaikyti sau – aš Tave suprantu. Šios varginančios kliūtis numesti svorio sukelia alkio jausmą ir kliudo pasiekti svajonių svorį. Išskyriau 3 pagrindines alkio priežastis: išmok atskirti ir kovoti.

  1. Alkana širdis

Kai alkį jaučia širdis – alkį jaučiame ir mes. Emocinį valgymą sukelia jausmai, kai jaučiamės pavargę, liūdni. Emocinis valgymas geriausiai suvokiamas, kaip siekis jaustis geriau griebiantis maisto. Taigi paklausk savęs: ar šis maistas, kurį ketinu  suvalgyti man išties padės pasijusti geriau?

Ką daryti? Pamėgink suprasti, valgai, nes to reikia Tavo organizmui ar valgai, nes nori pasijusti geriau emociškai. Mankšta – puikus būdas padėti organizmui pagaminti laimės hormono. Tačiau jeigu emocinis valgymas – sunkus sutrikimas, gali prireikti ir specialistų pagalbos. Nebijok kreiptis.

  1. Alkana galva

Šis tipas būdingas valgantiems pagal grafiką, kai pagrindinis dirgiklis – laikrodis. Esame mokinti valgyti kas tris valandas ir niekuomet nepraleisti pusryčių. Dažnai tai prieštarauja natūraliam organizmo poreikiui gauti maistinių medžiagų.

Ką daryti? Visų pirma leisk sau pajusti fiziologinius alkio simptomus. Atidėk pusryčius tam laikui, kai pasijusi išties alkana. Rinkis sveiką maistą, kuriame gausu proteinų ir gerųjų riebalų. Stenkis neužkandžiauti. Nesivaikyk dietologų nustatytų taisyklių, išmok įsiklausyti į savo organizmo siunčiamus signalus.

  1. Alkani įpročiai

Šis tipas pasižymi tuo, kad nesąmoningai valgote, nes tam tikrus veiksmus asocijuojate su maistu. Tai veiksmas, kurį darėte tiek daug kartų, kad tai tapo įpročiu. Puikiausias pavyzdys – užkandžiavimas žiūrint filmą.

Ką daryti? Reikia sulaužyti asociacijas: tarkim, nustoti valgyti žiūrint filmą. Arba galima pakeisti šį įprotį sveikesniu. Tarkim vietoj guminukų, kukurūzų spragėsių ar bulvių traškučių, valgyti morkytes ar kitas daržoves, gurkšnoti arbatą. Visų pirma svarbiausia atpažinti, kad maistas tapo įpročių, asocijuojamu su vienu ar kitu veiksmu. Identifikavę galėsite imti dirbti su savimi ir atsikratyti jo.

 

Šaltinis: Mindbodygreen

Komentarų nėra

Komentuoti

El. pašto adresas nebus skelbiamas.