Ką svarbu žinoti prieš pasirašant draudimo sutartį?

Draustis nuo įvairių rizikų Lietuvoje jau tampa įprasta ne tik verslui, bet ir gyventojams. Vis tik draudimo paslaugų ir produktų poreikiui augant dar ne visi gyventojai geba tinkamai įvertinti draudikų pasiūlymus, o ir pačios draudimo kompanijos nebūtinai skuba besidraudžiantiems kuo geriau išaiškinti sutarčių sąlygas bei konkretaus draudimo specifiką. Draudėjų asociacijos vadovas Tomas Paulauskas sako, kad pralaimėjusiais dėl tokios situacijos daugeliu atveju lieka būtent gyventojai.

Draudikai privalo suprantamai paaiškinti sąlygas

Draudėjų asociacijos užsakymu atlikto visuomenės nuomonės tyrimo rezultatai rodo, kad kas penktam draudikų paslaugomis per pastaruosius trejus metus besinaudojusiam gyventojui sutarčių sąlygos ne visuomet buvo aiškios, o tik trečdaliu atvejų draudimo bendrovės jas ėmėsi patikslinti savo iniciatyva. Dėl ne iki galo suprastų draudimo sąlygų vienas iš dešimties apsidraudusiųjų su draudimo bendrove turėjo ginčų, kurių baigtimi 42 proc. gyventojų liko nepatenkinti.

T. Paulausko teigimu, draudikai turėtų aktyviau siekti, kad draudimo paslaugų vartotojai teisingai suprastų jiems siūlomų draudimo produktų specifiką ir sąlygas bei gautų geriausiai jų poreikius atitinkančius sprendimus.

„Draudimo bendrovės vis dar dažnai vadovaujasi logika, kad besidraudžiantysis yra pats kaltas, jei tinkamai nesuprato sutarties sąlygų, klaidingai interpretavo tam tikras nuostatas ar neįvertino numatytų išlygų, tačiau daugeliu atvejų visai nesistengiama jų pateikti kuo suprantamiau. Vis tik tą daryti draudikai turėtų, nes draudimo santykiuose jie yra laikomi stipresniąja puse, turinčia galimybes savo naudai traktuoti tam tikras situacijas ir nulemti sau palankesnę kylančių ginčų baigtį“, – sako T. Paulauskas.

Kilus neaiškumas – ne dvejoti, o klausti

Anot Draudėjų asociacijos vadovo, retas besidraudžiantis gyventojas į pagalbą gali pasitelkti teisininkus ar finansų konsultantus, o tuo metu draudimo bendrovės visuomet turi stiprias teisininkų komandas, prireikus – ir finansines galimybes bylinėtis. Dėl to joms tenka pareiga tinkamai informuoti draudėjus. Ekspertas pažymi, kad šios pareigos besidraudžiantys ir patys neturėtų bijoti draudikams priminti.

Kaip rodo atlikto tyrimo duomenys, net 60 proc. draudimo sutartis per pastaruosius trejus metus sudariusių gyventojų niekuomet nesikreipė į draudikus, kad jiems būtų patikslintos sutarties sąlygos ir paaiškinta konkretaus draudimo specifika.

T. Paulausko teigimu, vieną ar kitą draudimo produktą besirenkantiems gyventojams visuomet svarbu reikalauti draudikų suteikti apie jį kuo daugiau aktualios informacijos, suprantama kalba paaiškinti neaiškius sutarties punktus, paminėti konkrečiam draudimui taikomus išimtinius atvejus ar kitą informaciją, nuo kurios gali priklausyti sprendimas draustis.

Svarbu nebijoti ginti savo teisių

„Bene dažniausi atvejai, kai gyventojai lieka nepatenkinti draudikų paslaugomis, yra pastariesiems atsisakius mokėti draudimo kompensacijas. Paprastai tokiais apeliuojama į tam tikrus draudimo sutarties punktus, išimtines taisykles, apie kurias daugeliu atveju nėra užsimenama draudimo produktą siūlant ir sudarant sutartį. Kartais pasinaudojant menku gyventojų teisiniu raštingumu bandoma tokius sutarties punktus pritaikyti net ir tuomet, kai konkrečiai situacijai jie nėra tinkami. Taip gyventojai negauna ar gauna mažesnes, nei priklauso, draudimo kompensacijas“, – sako T. Paulauskas.

Abejojantys ar nesutinkantys su draudikų sprendimu gyventojai, T. Paulausko teigimu, turėtų nebijoti kreiptis į Lietuvos banką, kuris yra atsakingas už ginčų su draudimo bendrovėmis reguliavimą, arba draudėjų interesus ginančius nepriklausomus specialistus. Be to, aktualios informacijos apie savo teises ir įvairių patarimų besidraudžiantieji gali rasti draudėjams skirtoje interneto svetainėje draudi.lt.

Tyrimo duomenimis, Lietuvoje daugiau nei pusė (51 proc.) gyventojų turi ar per pastaruosius trejus metus turėjo bent vieną galiojančią draudimo sutartį.

Visuomenės nuomonės tyrimą Draudėjų asociacijos užsakymu šių metų lapkričio-gruodžio mėnesiais atliko visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Baltijos tyrimai“. Tyrimo metu apklausta daugiau negu tūkstantis vyresnių nei 18 metų amžiaus Lietuvos gyventojų.

Komentarų nėra

Komentuoti

El. pašto adresas nebus skelbiamas.